אם לא יהיה שינוי של הרגע האחרון בתחילת השבוע הקרוב לילדים מחוסנים שנחשפו למאומת באומיקרון ,והם יוכלו ללמוד בבתי-הספר ובגנים בכפוף לשתי בדיקות אנטיגן שההורים שלהם יבצעו בימים ראשון ורביעי.
ייתכן שזה השלב הראשון בתכנית הגדולה "לחיות לצד הנגיף" אך אין ספר שהילדים עברו שנה לא קלה.
את רוב הלימודים הם מעבירים באמצעות תוכנת "הזום" ,הבית הופך לסיר לחץ כי ככול שהילד קטן יותר כך ההורה צריך לדאוג לו יותר.
אין להם סדר-יום, מסגרת קבועה, כישורים חברתיים שנשחקים אט-אט ועוד.
בואו נראה בזהירות המתבקשת מה מראים הנתונים.
פירוט הנתונים
הנתונים מראים כי בשנת 2021 ישנה עלייה של 40% בשיעור בני -הנוער שאובחנו כסובלים מדיכאון, 33% מהילדים אובחנו כסובלים מחרדה, 20% סובלים מהפרעות רגשיות, ו-56% מבני-הנוער סובלים מהפרעות אכילה.
820 ילדים ובני-נוער הגיעו בשנת 2020 לבתי-חולים לאחר שניסו להתאבד ,ו-43% מהם טופלו על-ידי פסיכולוג.
אכן נתונים קשים אבל האחריות מתחלקת בין משרד החינוך לילדים ולהורים עצמם.
בואו נתחיל עם משרד החינוך.
המחדלים של משרד החינוך
מקץ שנתיים לא מצליח משרד החינוך לכתוב תוכנית מסודרת ללמידה משולבת במוסד הלימוד ובבית.
די ברור שבשנה מורכבת זו אי-אפשר שכיתה תכיל בין 40-35 תלמידים, ואי-אפשר ללמוד בין 19-17 מקצועות.
אלא צריך ללמוד בכיתות קטנות ומספר מקצועות מצומצם.
כששואלים את נציגי משרד החינוך למה לא נערכו לקיום למידה משולבת, הם עונים שאין מספיק כיתות לאייש ,ואין מספיק מורים שילמדו את מקצועות הלימוד.
לזה היה צריך להיערך לפני משבר הקורונה,ולא לתרץ למה לא עשו כלום.
המחדלים של ההורים והילדים
מרבית הילדים היו צריכים לעבור ללמידה משולבת שמתבצעת במקביל בבית ובבית-הספר.
כאשר ילד נמצא בבידוד הוא צריך לנצל את הזמן לעבור על החומר ולנסות ךעשות פעילות העשר חווייתית הכוללת ניתוח שירים, ניתוח סרטים, שמיעת סיפורים, כתיבה ,שידור תכנית רשת, להמציא משהו חדש.
לצערי הרב רוב הילדים מעדיפים לבכות על גורלם המר ולא לנצל את התקופה הזו לגלות עניין בדברים חדשים ולפתח שיטת לימוד יעילה (מרבית ההורים לא עושים דבר כדי לעודד את הילדים ללמוד אחרת אלא נסחפים בשיגעון הבלתי-נגמר).
הניסיון מלמד שכל דבר טומן בחובו הזדמנות וגם בתקופה מורכבת כמו משבר הקורונה עדיין אדם יכול להמציא את עצמו מחדש.
צריך לנסות ולא להתייאש (יש כאלו שעשו זאת בהצלחה רבה אני מוכרח לציין).
תכנון נכון של המצב יכול להפוך שנה מורכבת זטת כמלמדת ומעמיקה ולא שנה שבה דור שלם מחפש שינוי והולך לאיבוד בין הכיסאות תוך כדי.
אני בלוגר וכותב באתרים שונים כגון: "פרשן","NEWS1 ", "מקושרים" ועוד. וכן אני סטודנט לתקשורת באוניברסיטה הפתוחה.